Arengukava
Vahtramägi MTÜ
A R E N G U K A V A 2 0 2 2 - 2 0 2 4
„ Mõtleme kõrgelt,
Lendame hooga,
Hoiame jalad maas „
Urmas Vaino
Sissejuhatus
Vahtramägi MTÜ Mäe-kodu (asutus) arengukava käsitleb asutuse strateegilisi eesmärke ja nende saavutamise abinõusid kolmel eelarveaastal (2022-2024).
Arengukava koostamise on aluseks:
1. Vahtramägi MTÜ põhikiri
2. Mäe-kodu põhimäärus
3. 2021.a sisehindamise aruanne.
4. 2021.a tegevusaruanne
Arengukava koostamisele oli kaasatud töörühm ( 2 kasvatajat, haldusjuht ja raamatupidaja).
Ülevaade asutusest
Vahtramägi MTÜ on asutatud 2000.a eesmärgiga osutada vanemliku hooleta lastele ja noortele asendushooldusteenust enda hallatavas asutuses Mäe-kodu.
Meie tegevuse põhieesmärgiks on laste ja noorte elukvaliteedi hoidmine ja parandamine ning edasises iseseisvas elus toimetulekuks valmisolekute kujundamine.
Põhimäärusest tulenevalt täidab asutus järgmisi ülesandeid
• Tagame lastele ja noortele isiksuse vajadustest lähtuva ning elukvaliteeti toetava turvalise kasvukeskkonna (füüsiline, vaimne, psühholoogiline ja sotsiaalne);
• Loome võimalused laste ja noorte igakülgseks arenguks.
• Asutuse eesmärkide täitmiseks majandustegevuse korraldamine.
Asutuse tegevus on rahastatud teenuseosutamise lepingute alusel peamiselt Riigieelarvelistest vahenditest, erinevate projektide ning sponsorite toetustest.
Lähteolukord
Teenuste osutamine ja protsessid
Alates 2021.a oktoobrist osutab Vahtramägi MTÜ asendushooldusteenust:
12-le lapsele vanuses 10-18 aastat ja
järelhooldusteenust 3-le noorele vanuses 18-22 aastat.
Teenuse(te) osutamise halduslepingud on sõlmitud 3 KOV-iga Tartu linn, Räpina vald ja Otepää vald. Seoses teenuse saajate arvu vähenemisega perioodil 2018-2021 on meie Põhikirjaga muudetud teenuste osutamise struktuuri – kui 2018.aastal olid teenusesaajad paigutatud kolme lasteperesse, siis 2021. a 1.oktoobrist.a on asendushooldusteenuse osutamiseks kaks lasteperet, pere 1 – Pargipere (6 last) ja pere 2 – Kasepere (6 last) Järelhooldusel olevad noored elavad eraldi asendushooldusel olevatest lastest, I korrusel kortertüüpi kahes majutusüksuses (3 noort)
Kõige enam on teenusesaajaid Tartu linnast (10), Otepää vallast 3 ja Räpina vallast 2 isikut. Igale teenuse kasutajale on koostatud juhtumiplaan ja selle III osana arengukava ning tegevusplaan. Juhtumiplaani tegevusi hinnatakse koos omavalitsuse esindajaga kord aastas.
Teenuse vastavuse ja kvaliteedi tagamise aluseks on asutuses väljatöötatud dokumendid „Asenduskoduteenuse osutamise töökord ja standardid“ ja „Asenduskoduteenuse kvaliteedi põhimõtted“
Laste ja noorte õiguste ja kohustuste määratlemisel lähtume võrdse kohtlemise ja diskrimineerimisevastasuse põhimõtetest. Lapsed ja noored saavad oma arvamust, ettepanekuid kui ka kaebusi esitada nii suuliselt kui kirjalikult erinevaid kanaleid kasutades.
Viimases rahulolu-uuringust selgus, et enamusele vastajatest meeldib Mäe-kodus elada ja nad on rahul. Lapsed ja noored tunnevad, et kasvatajad teevad tööd hästi, suhted nii täiskasvanute kui eakaaslastega on head. Lapsed ja noored teavad hästi oma õigusi ja kohustusi ning kelle poole abi saamiseks pöörduda. Lapsed ja noored avaldasid uuringu käigus rahulolematust toitlustamise korralduse kohta.
Eestvedamine ja juhtimine
Asutuse juhtiv organ on Vahtramägi MTÜ liikmete üldkoosolek ja nende toimumise vaheajal korraldab asutuse tegevust 2-liikmeline juhatus. Juhatus määrab ametisse juhataja, kes juhib asutuse tööd.
Asutuse tegevuses lähtutakse kaasava ja tulemusliku juhtimise printsiipidest ning SKA poolt sõnastatud asendushoolduse kvaliteedijuhisest. Juhtimine on läbipaistev ja sihipärane, püstitatud on selged eesmärgid ning toetutakse kokkulepitud väärtustele. Aasta alguses toimuval arengupäeval koostatakse asutuse tegevuskava, mida korrigeeritakse vähemalt kaks korda aastas. Aastategevuskavas püstitatud eesmärkide saavutamise kohta antakse ülevaade tegevusaasta aruandes.
Sotsiaalkindlustusamet (SKA) viis läbi korralise järelvalve alates 25.05.2021 paikvaatlusest ning järelkontrolli perioodil 03.01.2022-07.01.2022.a. Järelevalve käigus kontrolliti asendushooldusteenuse vastavaust SHS-ile ja LasteKSis sätestatud nõuetele Vahtramägi MTÜ-s, järelevalvemenetluses kasutatud meetodid: paikvaatlus; dokumentide vaatlus ja analüüs; vestlus asutuse juhi, töötajate ja lastega; koostööpartnerite ja teenusel olevate laste eeskosteasutuste küsitlustega. Järelevalve tulemustes toodi välja puudused, kus ei ole järgitud õigusaktides sätestatud nõudeid. Puudused on kõrvaldatud järelkontrolli ajaks 07.01.2022.a
SKA Järelvalve poolt tehtud ettepanekud ja soovitused edaspidiseks teenuse osutamise kvaliteedi parendamiseks: traumakogemusega lapsele vajaduspõhiste tugiteenuste võimaldamine, töötajate traumateadlikkuse tõstmine, oskustele/väärtustele vastavate töötajate värbamine ning isikukesksuse kvaliteedipõhimõtte järgimine on võetud töösse ja tähelepanu all käesoleva arengukava tegevusplaanis.
Positiivse praktikana tõsteti järelevalve käigus esile kasvatusala töötajate poolt algatatud projekte teenuse saajatele huvitavate lisategevuste leidmisel, samuti laste ja töötajate motiveerimisel EATL-ga koostöös ning ellu astunud noorte osalust olla tugiisikuteks teenusel olevate lastele ja andes vajadusel õpiabi.
Töötajad
2022.a on asutuses 12 töötajat, nendest 7 kasvatajat, 2 majandustöötajat, raamatupidaja, haldusjuht ja juhataja. Enamus töötajad on pikaajalise kogemusega, töötajate voolavus on väike (lahkus 1 kahe aasta jooksul). Kõik töötajad on omavad nõutud haridustaset. Töötajad on motiveeritud regulaarselt oma oskusi ja taset tõstma nii majasisestel kui TAI poolt korraldatud erialastel täiendkoolitustel. Seoses 2022.a teenusesaajate vanuselise struktuuri muutustega (lisandusid eelkooliealised ja I klassi lapsed) on teenuse parema kvaliteedi tagamiseks värvata lisaks alates sügisest kaks kasvatajat.
Kuna kasvatuspersonali töö on küllalt stressirohke ja neil on suur läbipõlemisrisk, oleme oluliseks pidanud, et toimuksid järjepidevad individuaalsed ja grupi supervisioonid. Samas peame oluliseks töötajate tunnustamist, motiveerivate ürituste korraldamist ning pöörame tähelepanu nii turvalisele töökeskkonnale kui tööstressi vähendamisele.
Viimases töötajate rahulolu uuringus on töötajad toonud välja positiivsena, et asutuses toetatakse töötajate arengut ja panustatakse erinevatesse täiendkoolitustesse. Asutuses on head töötingimused, paindlik tööajagraafik, toredad motivatsioonipäevad, ühised väljasõidud ja teatrikülastused, kohtumised samalaadsete asutuste töötajatega kogemuspäevadel. Töötajatele meeldib nende töö ja nad tunnevad asutuses hästi.
Töötajaid motiveerib töö iseloom, paindlik tööaeg, arenguvõimalused ja isiklikud saavutused. Töötasude küllalt madal tase sotsiaalvaldkonnas ongi kõige suuremaks takistuseks pädevate töötajate värbamisel. Pärast COVID-19 pikaajalise (kaheaastast) kriisi lõppemist ja seoses 2022.a aprillikuust teenuse tasu tõusuga, oli võimalik personali palku tõsta.
Ressursid ja tegevuskeskkond
Vastavalt 2019.a kehtima hakanud SHS -e muudatused ja toetudes SKA juhistele asendushooldusteenuse ja järelhooldusteenuse kvaliteedi tagamiseks, oleme asutuse 2022. aasta eelarve kavandamisel lähtunud üle Eesti asendushooldusasutuste kehtestatud kulumudelist. Samas mõjutab eelarvet ka teenusel olevate isikute arv ja üldine majanduslik olukord: inflatsioon, tarbijahinna indeks ning suurenenud tööjõu kulud. Nii eelarveliste ressursside juhtimisel, kui materiaal-tehnilise baasi arendamise planeerimisel lähtume konkreetsetest vajadustest, mis on iga aasta alguses kaardistatud.
Hoonele on eelmisel perioodil paigaldatud ohutusnõuetele vastav evakuatsioonitrepp ja paigaldatud kaks tuletõke ust. Õuealal olev varjualuse uuendamisele lõid kaasa vabatahtlikud õpilased koolist. Parendasime lasteperede ruumide heakorda ja täiendasime noorte kohanemiskorteri sisustust.
Koostöö huvigruppidega
Teenuse osutamisel teeme koostööd erinevate partneritega ja jälgime, et see vastaks nii laste ja noorte kui huvigruppide vajadustele. Huvigrupid on meil määratletud ja neid informeerime oma tegevusest e-posti, listi, telefoni teel kui paberkandjal kirjalikult. Meie kodulehte uuendatatakse pidevalt ja vastavalt muutunud olukorrale.
Koostööpartnerite ja huvigruppide tagasiside on meile oluline edasise tegevuse planeerimisel ja tulemuste hindamise seisukohalt. Koostööpartnerite rahulolu hindame iga kolme aasta järel (järgmine küsitlus on kavas 2023.aastal) siis seni saame hinnata seda koostöökohtumistel ja aruteludel ning informeerimise kaudu.
Lähteolukorra analüüsist tulenevalt on arengukava perioodi peamised tegevusvaldkonnad:
• Asendushooldusteenus ja järelhooldusteenus (sh. teenuse sisu, teenuse osutamise protsessid, teenuste ja protsesside arendused, teenusesaajate kaasamine)
• Eestvedamine ja juhtimine (sh. struktuur, töökorraldus, sisehindamine, töötajate kaasamine)
• Töötajad (sh. värbamine ja valik, koosseis, kompetents ja areng, koolitus, meeskonnatöö, koostöövestlused)
• Ressursid ja tegevuskeskkond (sh, finantsressursside juhtimine ja planeerimine, hoone, territoorium, ruumid, sisustus, töövahendid, keskkonnahoid)
• Koostöö partnerite ja huvigrupid (sh .võrgustik, avalikud suhted, koostööprojektid, huvigruppide kaasamine
Missioon, visioon, põhiväärtused ja strateegilised eesmärgid
Missioon
Pakume vanemliku hooleta lastele ja noortele turvalist arengukeskkonda, milles paraneb nende elukvaliteet ning kujunevad valmisolekud iseseisvas elus toimetulekuks.
Visioon
Osutame kvaliteetseid teenuseid, olles valdkonna asjatundjad ja pühendunud kestvale arengule.
See tähendab, et:
• Meie teenusel olevad lapsed ja noored saavad kvaliteetset teenust, mille tulemusena nende elukvaliteet on säilinud ja suurenenud.
• Meil on vajalikud teadmised ja oskused. Meid motiveerib töö laste ja noortega ning me pühendume enesetäiendamisele koolituste kaudu.
Meie põhiväärtused: isikukesksus, kompetentsus, koostöö ja avatus.
• Lähtume lapse ja noore individuaalsetest muutuvatest vajadustest, aitame neil toetuda oma isikuomadustele, oskustele ja tegutsemisvõimelisusele (võimestamine), et iseseisvas elus paremini toime tulla.
• Meie töötajad on erialase haridusega, kes on avatud uutele olukordadele ja viivad ellu uusi ideid. Rakendame oma töös kasvataja/perevanema kompetentsimudelit, toetame iga töötaja isiklikku arengut, kaasame neid ning jagame vastutust ühiste eesmärkide saavutamisel. Need aitavad tagada teenuste järjepidevuse ja kvaliteedi.
• Väärtustame sõbralikke suhteid ja lugupidamist nii teenusesaajate kui kaastöötajatega. Me pühendume vastastikkusele usaldusele, aususele ja avatusele tuginevale koostööle nii oma meeskonnas kui partneritega.
• Asutuse juhtimine ja eestvedamine on eesmärgistatud ja kõigile osapooltele mõistetav. Oleme avatud uutele ideedele ja muudatuste elluviimisele. Toetume kogemustele, headele tavadele ja koostegemise traditsioonidele.
Strateegilised eesmärgid
1. Meie pakutavad asendushooldusteenus ja järelhooldusteenus on kvaliteetsed, isikukesksed, vajaduspõhised ning kaasaegsed (Teenused ja protsessid)
2. Me oleme pikaajalise kogemusega kaasaegne arenev organisatsioon, kes arendab oma võimekust seatud eesmärkide saavutamiseks ning muudatuste elluviimiseks (Juhtimine ja eestvedamine.
3. Meie töötajad on motiveeritud ning laste/noorte sõbralikud, omavad erialast ettevalmistust ja saavad tööks vajalikku tuge. Rakendame kompetentsimudelit (Töötajad)
4. Meie tegevuskeskkond on ligipääsetav, turvaline ning laste/noorte ja töötajate heaolu ja arengut toetav (Ressursid ja tegevuskeskkond)
5. Meie koostöö väliste huvigruppide ja partneritega toetab organisatsiooni jätkusuutlikkust ning aitab kujundada ühiskonna väärtushinnanguid (Koostöö huvigruppidega).